Subskrypcja

Subskrypcja - zapisz się jeśli interesują Cie oferty dla fotografów z tego bloga

Delivered by FeedBurner

piątek, 11 listopada 2011

Ostrzenie zdjęć na potrzeby internetu (metody profesjonalne)

Precyzyjne ostrzenie zdjęć przeznaczonych do internetu (lub przeglądania na ekranie monitora) spędza nie tylko początkującym użytkownikom aparatu i oprogramowania graficznego sen z oczu. Metod ostrzenia jest wiele w zależności od rodzaju przeznaczenia zdjęcia dla określonych mediów - internet, druk czy druk wielkoformatowy.
Dziś chcę porównać dwie metody, które są wg mnie najbardziej efektywne i efektowne.
UWAGA! Metody te NIE nadają się do wyostrzania zdjęć do druku, natomiast skorzystanie z nich na zdjęciach przeznaczonych do internetu może w prawie każdym przypadku spowodować przytrzaśnięcie palców na klawiaturze upadającą szczęką oglądającego ;). Metody te sprawdzają się idealnie w fotografii krajobrazowej oraz produktowej. A także przy korzystaniu z selektywnego maskowania w pozostałych rodzajach fotografii (portret, fashion, reportaż itd).

Metody ostrzenia przeprowadzane są w Adobe Photoshop i poniżej wszelkie opisy, parametry, skróty klawiatury odnoszą się do tego programu.

1. Pierwsza metoda została opublikowana przez Marca Adamusa na http://www.naturephotographers.net. Wprowadziłem do niej jedną modyfikację, o celowości której napiszę pod koniec przedstawienia metody.
- Ostrzenie jak wiadomo wykonujemy na koniec obróbki zdjęcia po zakończeniu wszelkich innych prac związanych z retuszem, obróbką kolorystyczną i tonalną itd itp. Po zachowaniu kopii pracy spłaszczamy fotografię Warstwa->Spłaszcz Obraz
- Zmieniamy rozmiar zdjęcia wg wzoru: Szerokość i wysokość = 1,667 x rozmiar docelowy
Jeżeli docelowo chcemy otrzymać zdjęcie o szerokości 800px to zmniejszamy obrazek 800 x 1,667 = 1333px (Obraz->Rozmiar obrazu lub skrót: Alt+Ctrl+I)
- Pracujemy na obrazku 1333px
- Zmieniamy tryb koloru na LAB (Obraz->Tryb->Lab)
- Kopiujemy warstwę tła dwa razy (Warstwa->Powiel warstwę... LUB wciskamy dwa razy skrót Ctrl+J). Po prawidłowo wykonanych operacjach powinniśmy mieć trzy takie same warstwy zdjęcia w palecie Warstwy
- Wybieramy poprzez kliknięcie na "oczko" warstwę środkową (pierwsza kopia z tła) - teraz pozostałe warstwy powinny być wyłączone (niewidoczne) i podświetlona powinna być warstwa środkowa(!)
- Przechodzimy z palety Warstwy do palety Kanały i klikamy na kanale Jasność (lub wciskamy Ctrl+3) - podświetlona i widoczna jest teraz tylko warstwa Jasność
- Ostrzymy trzy razy na warstwie Jasność (Filtr->Ostrzenie->Ostrzenie) - tak... wygląda to paskudnie... ;)
- Klikamy na warstwie Lab - widoczne stają się wszystkie warstwy: Lab, Jasność, a, b
- Przechodzimy z zakładki Kanały do zakładki Warstwy
- Analogicznie ostrzymy drugą kopię tła (warstwa najwyższa w stosie) z tym, że ostrzymy kanał Jasność dwa razy
- Włączamy widoczność wszystkich warstw i mamy: najniżej warstwę tła bez ostrzenia, powyżej warstwę wyostrzoną trzy razy i na samej górze warstwę wyostrzona dwa razy
- Zmieniamy tryb z Lab na RGB (Obraz->Tryb->RGB). Program zapyta czy ma scalić warstwy - wybierz NIE
- Zmieniamy szerokość zdjęcia na docelowe 800px (Obraz->Rozmiar obrazu lub skrót: Alt+Ctrl+I)
- Teraz sprawdzamy, które wyostrzenie jest dla zdjęcia najbardziej efektowne odkrywając i ukrywając odpowiednie warstwy ponad tłem oraz ewentualnie zmniejszając krycie.
- Wygrywamy konkursy na najlepsze zdjęcie ;)

Wyostrzenie dwu- i trzykrotne na oddzielnych warstwach nie jest konieczne. Przy większej wprawie i doświadczeniu będziemy wiedzieć, które jest skuteczniejsze dla sprzętu (matryca + szkło), którym fotografujemy.
W oryginalnej metodzie nie ma zmiany trybu zdjęcia na Lab. Ostrzenia dokonuje się na warstwach w trybie RGB. Zdecydowałem się na konwersję do Lab i ostrzenie kanału jasności, ponieważ wg fachowych opracowań redukuje to efekt aberacji na ostrzonych krawędziach obiektów (kolorowe obwódki).


2. Druga metoda nie wymaga wybitnych zdolności matematycznych w celu mnożenia docelowego rozmiaru zdjęcia przez 1,667 ;).
- Punktem wyjścia jest zmniejszone już zdjęcie do wymaganych rozmiarów prezentacji w internecie np. szerokość 900px w trybie RGB. W opisanym tu przypadku przyjąłem szerokość 800px, aby można łatwiej porównać skuteczność obu metod.
- Kopiujemy warstwę tła (Ctrl+J)
- Ostrzymy skopiowaną warstwę Filtr->Wyostrzenie->Maska wyostrzająca ustawiając parametry: Wartość: 200%; Promień: 0,3 piksele; Próg: 0 poziomy
- Wybieramy Edycja->Stonuj (Shift+Ctrl+F) i w okienku zmieniamy Tryb ze Zwykły na Jasność. Uwaga! Operację stonowania należy przeprowadzić natychmiast po wyostrzeniu! W innym przypadku funkcja Edycja->Stonuj nie będzie dostępna. Zmiana trybu na Jasność przeciwdziała tworzeniu się możliwych kolorowych obwódek na krawędziach elementów zdjęcia.
- Zmieniamy krycie wyostrzonej warstwy w celu optymalizacji wyglądu zdjęcia.


Bardziej wymagający użytkownicy mogą się pokusić o selektywne wyostrzenie dla wybranych fragmentów zdjęcia za pomocą np. masek.

Zdjęcie po obróbce, jednak przed wyostrzeniem


Zdjęcie wyostrzone metodą pierwszą


Zdjęcie wyostrzone metodą drugą



ps. Jeśli jesteś zainteresowany/a profesjonalną, selektywną obróbką zdjęć nie tylko produktowych - zapraszam: artur2012@gmail.com
Zapraszam na lekcje z podglądem przez skypa. Warunek: skype, słuchawki, mikrofon i wór pieniędzy ;). Mile widziana umiejętność słuchania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz